انواع دستگاه تصفیه آب و فاضلاب

۱۲ بازديد ۰ نظر
دستگاه تصفیه آب و فاضلاب وسیله ای برای بالاتر بردن کیفیت فرایند تصفیه و همچنین کاهش هزینه های مربوط به تصفیه آب و فاضلاب می باشد. این دستگاه ها روند تصفیه آب و فاضلاب را نیز به شکلی برای ما ساده تر می کنند. از نظر نوع ساخت، نوع فراید تصفیه آب و فاضلاب و نیز از نظر نوع کاربرد و روشی که می توانند تصفیه آب و فاضلاب را انجام دهند دارای انواع مختلفی هستند. شرکت فنی و مهندسی آبکو، با سال ها فعالیت در حوزه خدمات تصفیه آب و فاضلاب یکی از معتبر ترین شرکت ها در ارائه تمامی خدمات تصفیه و در ارائه تمامی انواع دستگاه تصفیه آب و فاضلاب در ایران می باشد. این شرکت در این مطلب به معرفی و بررسی انواع دستگاه هایی می پردازد که به ما در فرایند تصفیه آب و فاضلاب به ما کمک می کنند. با شرکت آبکو همراه باشید.
برای فرایند پاک سازی پساب ها و همچنین قابل شرب شدن آب ها انواع دستگاه تصفیه آب و فاضلاب به عنوان سیستم های مهمی طراحی و پیاده سازی شدند. دستگاه های کمک کننده به فرایند تصفیه فاضلاب ها و همچنین شیرین کردن آب ها باعث ایجاد تحول بزرگی شدند و همین مسئله شرایط استفاده مجدد را از آب ها فراهم کرد. شرکت های مختلفی در ایران اقدام به طراحی، تولید و ارائه انواع دستگاه تصفیه آب و فاضلاب کرده و در این صنعت بزرگ پا نهادند. شرکت آبکو یکی از شرکت های تولید کننده و ارائه دهنده این دستگاه های کاربردی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین ثبت سفارشات خرید انواع دستگاه تصفیه آب و فاضلاب هم اکنون می توانید با کارشناسان و متخصصان فروش شرکت آبکو تماس حاصل فرمایید. همچنین شما می توانید با مشاوران ما تماس گرفته و از خدمات رایگان مشاوره ای ما بهره مند شوید. 
انواع دستگاه تصفیه آب و فاضلاب عنوان مطلبی است که شرکت مهندسی و فنی آبکو، فعال در حوزه تصفیه آب و فاضلاب برای شما فراهم آورده است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در خصوص انواع دستگاه هایی که برای تصفیه آب و فاضلاب می توان از آنها استفاده کرد بیشتر بدانیم. پیش از پرداختن به ادامه مطلب توصیه می کنیم هم اکنون با مشاوران ما تماس گرفته و از مشاوره های رایگان آبکو جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی خرید و تهیه انواع دستگاه تصفیه آب و فاضلاب استفاده نمایید. شرکت فنی و مهندسی آبکو آماده ارائه خدمات خود به تمامی شما همراهان و مشتریان عزیز می باشد. همان طور که بیان کردیم دستگاه های تصفیه آب و فاضلاب دارای انواع گوناگونی هستند که در این بخش به معرفی هر یک از آنها خواهیم پرداخت و همچنین به شما در خصوص هر یک از این دستگاه ها شرح مختصری خواهیم داد.

دستگاه اسمز معکوس

۶ بازديد ۰ نظر

کاربردهای دستگاه اسمز معکوس:

1- خالص سازی آب شرب به کمک دستگاه اسمر معکوس

در سراسر جهان، سیستم های تصفیه آب آشامیدنی خانگی، از جمله مرحله تصفیه آب به کمک دستگاه اسمز معکوس، معمولا برای بهبود  کیفیت آب آشامیدنی استفاده می شود.
 چنین سیستم ها یی معمولا شامل مراحل عملکردی زیر می باشند:
  • فیلتر رسوب گیری که ذراتی از جمله زنگ زدگی و کربنات کلسیم را از آب جدا می کند. در این مرحله از یک فیلتر رسوب گیری ثانویه با منافذ کوچکتر هم استفاده می شود.
  • استفاده از یک فیلتر کربن فعال برای به دام انداختن مواد شیمیایی آلی و کلری از آب که در صورت عبور باعث تخریب و کاهش عمر غشاهای TFC (thin film composite) دستگاه اسمز معکوس می شوند.
  • فیلتر اسمز معکوس که یک غشاء کامپوزیتی نازک (TFC) است.
  • به صورت اختیاری از یک فیلتر کربن ثانویه برای حذف آن دسته از مواد شیمیایی که توسط غشاء اسمز معکوس حذف نشده اند استفاده می شود.
  • در صورت تمایل از یک لامپ ماوراء بنفش برای گند زدایی میکروبهایی که ممکن است از فیلتر های غشاء دستگاه اسمز معکوس فرار کرده اند استفاده می شود.
 

نمونه از دستگاه اسمز معکوس آبکو

سیستم های قابل حمل دستگاه اسمز معکوس (RO) برای تصفیه آب در مکان های مختلف به فروش می رسد. برای بهبود کارکرد، آب ورودی به این واحدها باید تحت فشار مناسبی باشد ( فشار psi 40 یا بیشتر عادی و معمول است). سیستم های قابل حمل RO می تواند توسط مردمی که به دور از لوله های آب شرب و یا در مناطق روستایی فاقد آب سالم و قابل شرب زندگی می کنند، استفاده شود. مردم روستایی خودشان آب رودخانه و یا دریا را با تجهیزات ساده تصفیه می کنند (تصفیه آب شور ممکن است غشاهای خاصی نیاز داشته باشد). برخی از مسافران در سفرهای طولانی دریایی، در جزیره ها و در کشورهایی که منابع محلی آب آلوده است، از سیستم های تصفیه RO استفاده می کنند.

معمولا در این سیستم ها یک یا چند لامپ ماوراء بنفش برای عملیات استریل کردن آب به کار برده می شود. در حال حاضر سیستم های تصفیه RO به طور گسترده توسط علاقه مندان به آکواریوم های دریایی نیز استفاده می شود. در تولید بطری های آب معدنی ، آب حاوی املاح معدنی از یک سیستم تصفیه آب RO عبور داده می شود و آلاینده ها و میکروارگانیسم ها ی موجود در آن حذف می شوند. در صنعت تصفیه آب نموداری برای انواع آلاینده ها وجود دارد که سایز این آلاینده ها و اینکه از چه غشا ها و با چه منافذی برای حذف آنها استفاده شود در آن آورده شده است. اندازه منافذ غشا می تواند از 1 تا 50000 آنگستروم بسته به نوع فیلترها متفاوت باشد. “فیلتراسیون ذرات” ذرات با اندازه 1000 انگستروم یا بزرگتر را حذف میکند. ” میکرو فیلترا سیون” ذرات  500 انگستروم یا بزرگتر را حذف میکند. “فیلتراسیون فوق العاده” ذرات با اندازه حدودی 30 انگستروم یا بزرگتر را حذف میکند. در “نانو فیلتراسیون” ذرات با سایز 10 انگستروم یا بزرگتر حذف می شوند. فرایند اسمز معکوس در دسته بندی نهایی فیلتراسیون غشایی یعنی در حد هایپر فیلتراسیون قرار میگیرید که قابلیت حذف ذرات با سایز بزرگتر از 1 آنگستروم را دارد. در تصویر زیر ما نمونه دیگر از دستگاه اسمز معکوس را قرار داده ایم :


2-دیالیز:

اسمز معکوس شبیه به روش مورد استفاده در دیالیز است که توسط افراد مبتلا به نارسایی کلیوی استفاده می شود. کلیه خون را فیلتر میکند و مواد زائد (مانند اوره) و آب را حذف کرده و پس از آن به صورت ادرار دفع می شود. دستگاه دیالیز عملکرد کلیه ها را تقلید میکند.

3- صنایع غذایی:

علاوه بر دستگاه آب شیرین کن، دستگاه اسمز معکوس یک عملیات مقرون به صرفه برای غلیظ سازی مایعات مورد استفاده در صنایع غذایی (مانند آب میوه) نسبت به فرآیندهای حرارتی معمولی است. در این مورد تحقیقاتی در زمینه غلیظ سازی آب پرتقال و آب گوجه فرنگی انجام شده است. از مزایای این روش می توان به هزینه پایین عملیاتی و توانایی روش در جلوگیری از تخریب مواد حساس به دما مانند پروتئین ها و آنزیم های موجود در مواد غذایی در طی فرآیندهای حرارتی اشاره کرد.

4- ماشین شویی (کار واش)

آب حاصل شده از دستگاه اسمز معکوس به دلیل داشتن محتوای پایین املاح معدنی، اغلب در کارواش ها  در مرحله نهایی شستشو خودرو و آبکشی آن برای جلوگیری از لکه اندازی آب بر روی وسیله نقلیه استفاده می شود. جایگزینی آب اسمز معکوس به جای آب معدنی در کارواش ها باعث کاهش خرابی تجهیزات خشک کن مورد استفاده در این مکان ها نطیر دمنده ها شده است.

شرکت آب آفرینان نوین البرز ( آبکو) با داشتن بیش از یک دهه تجربه در زمینه طراحی، ساخت، نصب و بهره برداری و مشاوره دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی به روش اسمز معکوس می باشد. شرکت آبکو قادر به اجرای پروژه های اجرایی در ظرفیت های مختلف و با به کارگیری تجهیزات مختلف با توجه به درخواست مشتری می باشد.

دستگاههای تصفیه آب شرکت آب آفرینان نوین البرز بر اساس موارد زیر طراحی می گردد
می توان با طبقه بندی آب هابا کیفیت آنالیزی متفاوت بر اساس مجموع جامدات محلول TDS)) وبا مواد آلی TOC)) انواع آب ها را با استفاده از سیستم اسمز معکوس یا نانو فیلتراسیون تصفیه کرد.
انواع آب هایی که به وسیله سیستم اسمز معکوس قابل تصفیه هستند
1-آب هایی با میزان TDS:5000PPM
2-آب های زیر زمینی با میزان شوری متوسط TDS=5000PPM
3-آب های لب شوربا TDS=5000PPM
4-آب های سطحی با میزان شوری  متوسط TDS=5000 PPM ، TOC بالاوBOD باقی مانده
5-آب هایی با درجه شوری بالا 5000PPM
6-آب دریا با شوری زیادTDS45000
 

ساختار سیستم تصفیه آب صنعتی:
1-قسمت پیش تصفیه
2-قسمت غشایی (شامل ممبرین ها)
3-قسمت تامین وکنترل دبی فشار آب
4-قسمت تزریق مواد شیمیایی جهت افزایش
در سال های اخیر استفاده از سیستم های تصفیه آب صنعتی جهت تامین آب شیرین صنایع مختلف مانند پرورش وکشتارگاه های دام وطیور ،دارو سازی ، غذایی، آرایشی  وبهداشتی ، نساجی ، کشاورزی و....بسیار افزایش یافته است که می توان علت آن را افزایش هزینه ی استفاده از سایر روش های شیرین کردن آب دانست.
با استفاده از سیستم های تصفیه آب می توان جامدات محلول در آب TDS)) را کاهش دادوهمچنین با استفاده از قیمت میکس موجوددر سیستم های آب شیرین کن ومیزان املاح آب در حد استاندار ومناسبی جهت مصارف مختلف دام وطیور، کشاورزی غذایی،تولیدمواد شیمیایی و...قابل تنظیم است.در صنایع داروئی وپزشکی نیز سیستم های اسمز معکوس بابا تولید آب استانداردمورد تائیدسازمان غذاودارو سیستم اصلی در تولید آب مورد نیاز این صنایع به شمار می رود.

آنالیز آب ورودی به سیستم آب شیرین کن:
قبل از طراحی سیستم آب شیرین کن باید آنالیز کامل ودرستی در دسترس باشد.آنالیز تهیه شده باید شامل نوع وغلظت تمامی اجزاء موجود در آب خام باشد.
1-یون های منفی موجود در آب ورودی به سیستم آب شیرین کن:
بی کربنات ، کربنات، هیدروکسید، سولفات، کلراید، فلوراید، نیترات، سولفید،فسفات
2-کاتیون های موجود در آب ورودی به سیستم آب شیرین کن:
کلسیم ، منیزیم، سدیم ، پتاسیم ، آهن، منگنز،آلومینیوم، باریم،استرانسیم،مس،روی
محاسن استفاده همزمان از سیستم های RO-OS در تولید آب PW شرکت های داروئی
1-کاهش میزان هدایت الکتریکی مطابق با استانداردهای آب صنایع داروئی
2-کاهش اندرتوکسین، TOC ، سطح میکروبی مطابق با استانداردهای آب صنایع داروئی
3-داشتن هزینه پایین جهت سیکل
4-کارکرد پایدار
5-معرف انرژی پایین
6-هزینه پایین سیکل
 
دستگاه اسمز معکوس (reverse-osmosis-system) یک فرآیند جداسازی غشایی است که در آن آب خوراک تحت فشار بر روی سطح غشا جاری می شود. آب تصفیه شده بداخل غشا نفوذ کرده و جمع آوری می گردد، در حالیکه آب غلیظ شده که حاوی مواد حل شده و حل نشده است، از میان غشا عبور نکرده و تخلیه می شود.الزامات کلیدی فرآیند اسمز معکوس (RO) ، ممبرین و آب تحت فشار است. سایر لوازم عبارتند از پیش فیلتر برای حذف ناخالصیهای معلق، و فیلتر کربن برای حذف کلر (زیرا کلر به ممبرین آسیب وارد می کند). بیشتر غشاها می توانند 90 تا 99 درصد از ناخالصی های محلول را، بر حسب نوع ناخالصی و ترکیبات موجود در آب، حذف کنند. سیستم ها یا همان انواع دستگاه اسمز معکوس (RO) قادرند که نمکها، میکروارگانیسم ها و بیشتر مواد آلی با وزن مولکولی زیاد را حذف کنند. ظرفیت سیستم به درجه حرارت آب، کل مواد جامد محلول در آب خوراک، فشار عملیاتی و مقدار بازیابی کل سیستم بستگی دارد.
  • مزایای دستگاه اسمز معکوس نسبت به فرآیندهای معمولی
در مقایسه با فرآیندهای معمولی تصفیه آب، اسمز معکوس ثابت کرده است که در امر جدا کردن نمکها، آلاینده های شیمیایی و فلزات سنگین مانند سرب از آب آشامیدنی، بسیار موثرتر است. برای آبهایی که کل جامدات محلول در آنها در حد 200 و یا بیشتر است، دستگاه اسمز معکوس ارزان تر از سیستم های تبادل یونی می باشد. حتی اگر مقدار کل جامدات محلول کمتر از 200 نیز باشد، برای جدا کردن سیلیس و مواد آلی بهتر است که از سیستم اسمز معکوس استفاده شود. در مقایسه با روش تقطیر، اسمز معکوس انرژی کمتری مصرف می کند و مشکلات مربوط به درجه حرارت بالا و یا رسوب گرفتگی و خوردگی را ندارد. امروزه سیستم های اسمز معکوس ثابت کرده اند که بطور معناداری مقرون به صرفه ترین و موثرین در امر بهبود کیفیت آب هستند.
  • بهره برداری و نگهداری آسان دستگاه اسمز معکوس
سیستم ها یا انواع دستگاه اسمز معکوس در کارخانه مونتاژ می شوند، مورد آزمایش قرار می گیرند و در حقیقت آماده بهره برداری می باشند. آنها برای انجام عملکرد موثر طراحی می شوند و بهره برداری و نگهداری از آنها بسیار آسان است. در کنار نظارت منظم و شستشوی دوره ای غشاها، بر حسب کیفیت آب و اندازه سیستم و نیز سیستم پیش تصفیه، ضروری است که ممبرین ها بطور سالیانه و یا نهایتاً هر سه سال یکبار عوض شوند. پمپ ها نیز باید به طور منظم نگهداری و تعمیر شوند.

قیمت دستگاه اسمز معکوس

قیمت دستگاه اسمز معکوس با توجه به نوع و ظرفیت آن مشخص می شود قیمت این دستگاه ها بستگی به کیفیت آب ورودی به دستگاه و اینکه آب مصرفی را برای چه منظوری استفاده می شود دارد.نکنه دیگر که وجود دارد تعداد فیلترها و ممبران ها نقش بسیار مهمی در قیمت دستگاه اسمز معکوس را دارد.یکی از اصلی ترین موارد قابل ذکر در تعین قیمت دستگاه اسمز معکوس TDS آب ورودی می باشد هر چه مقدار TDS آب ورودی بالاتر باشد قیمت این دستگاه بسیار محبوب و پر طرفدار، یعنی دستگاه آب شیرین کن هم گرانتر می شود.انتخاب نوع ممبران های دستگاه اسمز معکوس،انتخاب نوع وسل های نگهدارنده ممبران ،انتخاب نوع پمپ ها درسیستم اسمز معکوس،انتخاب نوع فیلترهای آن بنابر آنالیز خام ،انتخاب نوع اتصالات فشار بالا و فشار پایین،انتخاب نوع تابلو برق همگی تاثیر بسزایی در قیمت اسمز معکوس رادارند. به همین دلیل توصیه می شود برای استعلام قیمت دستگاه تصفیه آب و فاضلاب حتما با کارشناسان و متخصصان این حوزه تماس حاصل فرمایید.

معرفی دستگاه اسمز معکوس

دستگاه اسمز معکوس یک دستگاه تصفیه آب است که در سراسر جهان برای کمک به بهبود آب برای نوشیدن پخت و پز و دیگر کاربرد های مهم استفاده می شود.اسمز معکوس فرآیندتصفیه آبی است که در آن از فشاربرای معکوس نمودن جریان اسمزی آب از درون یک غشای نیمه تراوا برای تولید آب خالص وحذف یون ها،مولکول ها و ذرات بزرگتر حل شده در آب استفاده می شود اگر یک غشای نیمه تراوا بین دو محلول آب خالص و آب ناخالص قرار گیرید آب به صورت طبیعی و تخت خاصیت اسمزی از غلظت پایین تر به غلظت بالاتر جریان می یابد.این پدیده تا وقتی که پتانسیل شیمیایی دوطرف برابر گردند ادامه خواهند یافت.در حالت تعادل اختلاف فشاربین دو طرف غشا برابر اختلاف فشار اسمزی است.اگر فشاری برابر با اختلاف فشاری اسمزی به محلول غلیظ تراعمال گردد جریان آب قطع خواهد شد.در صورتی که فشار اعمال شده بیشتر از فشار اسمزی باشد،جهت جریان طبیعی آب،معکوس خواهد شد. از همین رو دستگاه اسمز معکوس یکی از انواع دستگاه تصفیه آب و فاضلاب بسیار مورد اهمیت می باشد.

فواید دستگاه اسمز معکوس

استفاده از فناوری دستگاه اسمز معکوس برای تولید آب با کیفیت بالا مزایای بسیاری داردبرخی از آنها عبارتنداز هزینه های مقرون به صرفه برای تولید آب با خلوص بالا،طول عمر بالا:که با تعویض به موقع فیلترها وسرویس های دوره ای باعث افزایش طول عمر دستگاهها می شودوزمان تعویض فیلترهای مورد استفاده در دستگاه اسمز معکوس بسیار طولانی تر از روش های دیگر تصفیه آب می باشد.مطلب بعدی حذف بو وطعم بد آب:فیلترهای کربن که در دستگاههای تصفیه آب با سیستم RO وجوددارد قابلیت حذف بو وطعم بد آب را با دقت 99%دارد.نکته دیگر حذف انواع آلایندگی می باشد که فیلترهای ممبران قدرت حذف انواع آلایندگی رااز جمله یون،سدیم،لجن،گردوغبار ،فلزات سنگین باکتری،ویروس ومواد عالی رادارا می باشد،شیرین کردن آب مطلب بعدی است که نقش مهمی در فایده دستگاه اسمز معکوس را داردیکی از مزیت های مهم این دستگاه برای جاهایی که آب آنها مزه شور می دهد،می باشد.این سیستم قابلیت این رادارد که اب شورغیر قابل شرب را با کیفیت مطلوب تصفیه کرده وآب آشامیدنی با طعم لذت بخشی به این آب ببخشد.

طول عمر دستگاه اسمز معکوس

به گزارش متخصصان شرکت مهندسی آبکو به طور معمول، انتظار می رود ممبران دستگاه اسمز معکوس یا همان دستگاه RO حداقل ۲ سال عمر مفید داشته باشد. ولی عوامل زیادی بر طول عمر ماژول دستگاه اسمز معکوس تاثیر گذار هستند. یکی از مهمترین عامل ها کیفیت آب خوراک است. برای جلوگیری از آسیب به ممبران و افزایش طول عمر آن، همیشه قبل از ورود آب خوراک به دستگاه RO از پیش تصفیه های مختلفی استفاده می شود. از همین رو این محصولات مورد استقبال عمومی قرار گرفته و در فرایند تصفیه آب و فاضلاب بسیار مورد استفاده عمومی قرار می گیرد. شرکت مهندسی آبکو ارائه دهنده انواع دستگاه تصفیه آب و فاضلاب در ایران می باشد که طراح و سازنده و ارائه دهنده انواع دستگاه اسمز معکوس می باشد.

افزایش طول عمر فیلتر ممبران دستگاه اسمز معکوس

تمام ماژول های مورد استفاده در  دستگاه اسمز معکوس در طول زمان استفاده به مرور عملکرد خود را از دست می دهند. فولینگ (Fouling) یا گرفتگی اصلی ترین دلیل کاهش عملکرد غشا است. اگر چه استفاده از پیش تصفیه دستگاه RO یا همان دستگاه تصفیه آب و فاضلاب به نام دستگاه اسمز معکوس می‌تواند تا حد زیادی این گرفتگی ها را کاهش دهد، ولی فولینگ در تمام فرآیندهای غشایی امری اجتناب ناپذیر است. مواد جامد معلق، میکروارگانیسم ها و دیگر ذرات روی سطح غشای دستگاه RO که در حقیقت دستگاه تصفیه آب و فاضلاب محسوب شده و به نام دستگاه آب شیرین کن یا دستگاه اسمز معکوس نیز مشهور است، ایجاد رسوب می‌کنند و باعث فولینگ می‌شوند. تمیز کردن ممبران دستگاه RO بصورت دوره ای یکی دیگر از راه کارهای کم هزینه است، که اگر به طور منظم انجام شود می تواند باعث افزایش هر چه بیشتر طول عمر ممبران شود.

دستگاه اسمز معکوس در پرورش آبزیان

پرورش انواع میگو ها و همچنین انواع ماهی ها یکی از بسیار زیر مجموعه های آبزی پروری محسوب می شود که در زمینه ی پرورش ماهی ها یی مانند کپور، آزاد،قزل آلا،تیلا پیلا،ماهی کول،گربه ماهی را پرورش می دهند. استفاده از یک دستگاه اسمز معکوس مناسب  مانند فرایند تصفیه آب به روش اسمز معکوس باعث از بین رفتن آلودگی های آب در نهایت افزایش راندمان محصول  تولیدی می شودهدف سیستم تصفیه آب  RO پرورش آبزیان تولید کیفیت بهتر می باشد.

دستگاه اسمز معکوس و کاربرد

تصفیه آب به روش اسمز معکوس که توسط دستگاه اسمز معکوس انجام می شود به صورت تخصصی به روشی گفته می شود که در آن غشاء نیمه تراوا ممبران استفاده می شود این غشاها دارای محفظه های بسیار کوچکی هستند که باعث می شود مواد آلوده کننده آب به دام بیفتند. می توان گفت که دستگاه اسمز معکوس برای جاهایی که امکان دسترسی به آب شیرین رودخانه ها یا چشمه های طبیعی را ندارند به صورت یکبار تصفیه استفاده می شود.

نکاتی مهم تصفیه آب برای پرورش ماهی به کمک دستگاه اسمز معکوس

  •  به کمک دستگاه اسمز معکوس و تصفیه به روش اسمز معکوس فرایند حذف فضولات ومواد فضولات ومواد سمی آب با بالاترین کیفیت صورت می پذیرد.
  •  تنظیم و افزایش میزان اکسیژنی در آب در این روش از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت.
  • مهم ترین نکته در تصفیه آب برای پرورش ماهیان حذف میکروارگانیسم ها وجلبک ها می باشد.
  • از دیگر نکاتی که در تصفیه آب به کمک دستگاه اسمز معکوس بسیار مهم است کاهش مصرف آب می باشد.
عوامل مهم در رشد و سلامت ماهی ها اکسیژن موجود در آب می باشد که به کمک دستگاه اسمز معکوس تامین می شود..این اکسیژن موجود در آب محدود است وبا مصرف ماهی ها تمام می شود.با استفاده از سیستم تصفیه آب برای پرورش ماهی، میزان اکسیژن موجود در آب تنظیم می شود وتنظیم میزان اکسیژن سبب افزایش رشد تعداد بیشتری از ماهی ها در یک استخر می شود.از موارد مهم استفاده در تصفیه آب برای پرورش ماهی به کمک دستگاه اسمز معکوس، اکسیژن فعال یا ازن می باشد.ازن به عنوان یک گندزدا ونیز مولد اکسیژن کاربرد دارد.ازن نقش مهمی در نابودی میکروارگانیسم ها در سیستم تصفیه آب برای پرورش ماهی داردبه محض ارتباط با دیواره های انگل ها،ویروس ها،میکروب ها،جلبک ها،آنها را از بین می برد.استفاده از اکسیژن های فعال سبب پیشگیری از رشد خزه ها وجلبک ها در استخر ، در نتیجه کاهش  نیاز به نظافت های پی در پی استخر دارد.ازن در آب به کمک دستگاه اسمز معکوس به سرعت به اکسیژن تبدیل می شود و باعث افزایش میزان اکسیژن در آب می شود ودر صورت نیاز به اکسیژن می توان از دستگاههای اکسیژن ساز بهره برد.نکته مهم این است که برای از بین رفتن فضولات و سم موجود در آب در سیستم تصفیه آب از میکروفیلترها و بیوفیلترها استفاده می شود.
در صورت تمایل برای احداث حوضچه پرورش ماهی باید با توجه به آنالیز آب ورودی ، نوع ماهی پرورشی ،وافزایش میزان تولیدبا هزینه مناسب باید از دستگاه تصفیه آب به نام علمی و تخصصی دستگاه اسمز معکوس استفاده نمود.کارشناسان شرکت آبکو آماده پاسخگویی به سوالات شما مشتریان گرامی در زمینه طراحی وساخت وتولید دستگاههای تصفیه آب صنعتی ، نیمه صنعتی،و خانگی هستند.

مزایای دستگاه اسمز معکوس نسبت به فرآیندهای معمولی

دستگاه اسمز معکوس در مقایسه با فرآیندهای معمولی تصفیه آب، اسمز معکوس ثابت کرده است که در امر جدا کردن نمکها، آلاینده های شیمیایی و فلزات سنگین مانند سرب از آب آشامیدنی، بسیار موثرتر است. برای آبهایی که کل جامدات محلول در آنها در حد 200 و یا بیشتر است، سیستم اسمز معکوس ارزانتر از سیستم های تبادل یونی می باشد. حتی اگر مقدار کل جامدات محلول کمتر از 200 نیز باشد، برای جدا کردن سیلیس و مواد آلی بهتر است که از دستگاه اسمز معکوس استفاده شود. در مقایسه با روش تقطیر، اسمز معکوس انرژی کمتری مصرف می کند و مشکلات مربوط به درجه حرارت بالا و یا رسوب گرفتگی و خوردگی را ندارد. امروزه سیستم های اسمز معکوس ثابت کرده اند که بطور معناداری مقرون به صرفه ترین و موثرین در امر بهبود کیفیت آب هستند. سیستم های اسمز معکوس در کارخانه مونتاژ می شوند، مورد آزمایش قرار می گیرند و در حقیقت آماده بهره برداری می باشند. آنها برای انجام عملکرد موثر طراحی می شوند و بهره برداری و نگهداری از آنها بسیار آسان است. در کنار نظارت منظم و شستشوی دوره ای غشاها، بر حسب کیفیت آب و اندازه دستگاه اسمز معکوس و نیز سیستم پیش تصفیه، ضروری است که ممبرین ها بطور سالیانه و یا نهایتاً هر سه سال یکبار عوض شوند. پمپها نیز باید به طور منظم نگهداری و تعمیر شوند.

شما علاقه مندان می توانید جهت بر قراری ارتباط و مشاوره رایگان در خصوص انواع دستگاه اسمز معکوس , دستگاه آب شیرین کن , دستگاه RO , دستگاه تصفیه آب و فاضلاب , دستگاه تصفیه فاضلاب با شماره تماس کارشناسان شرکت آبکو09121313433-09904161315 و شماره تماس شرکت آبکو026-36210360-02636270853 تماس حاصل فرمایید.

سیستم اسمز معکوس ومزایای دستگاه اسمز معکوس

دستگاه اسمز معکوس  یکسری مزایا و معایب دارد که یکی از مزایای آن این است که  باعث می شود این مواد سمی وبیماری زا که در داخل آب وجود دارند حذف شوداگر فیلتر موجود در دستگاه  اسمزمعکوس تعویض یا تمیز نشود خود ممکن است آسیب بیشتری به بدن وارد می کند .

شرکت آب آفرینان نوین البرز (آبکو) با درک اهمیت حیاتی آب در زندگی بشر به عنوان سرمایه گرانبها ،اندوخته ی زندگی بخش، همچنین با بهره گیری از دانش فنی ومتخصصین مجرب وکار آزموده گام بزرگی در زمینه ی تصفیه آب و فاضلاب به کمک دستگاه اسمز معکوس و تجهیزات وابسته برداشته است.شرکت آبکو برای هر نیاز مشتری خود در خصوص سیستم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تصفیه آب و فاضلاب طرحی متناسب با آن را ارائه می‌هد و کیفیت بالا،دقت وخدمات پس از فروش از ویژگی‌های این‌شرکت است.


دستگاه اسمز معکوس

اگر‌چه تصور می‌شود دستگاه اسمز معکوس در حدود 15سال است که مورد استفاده قرارمی‌گیرد ولی درسال1962دولت آمریکا سیستمی راکه به روش اسمز معکوس قابلیت تولید حدود1000گالن آب تصفیه شده در روز به عنوان سیستم تصفیه آب طراحی وتولید کرد.
ABBE NOLLET در سال 1748 میلادی مشاهده ‌ی پدیده ی دستگاه اسمز معکوس در خصوص ممبرین های نیمه تراوابه ثبت رسانده است ودر سال 1850افراد دیگری مانندPFEFFER و TRAUBE با استفاده از ممبرین های سرامیکی پدیده اسمزمعکوس رامورد مطالعه قرارداده اند. حال آنکه با این وجود تاریخ فن آوری کنونی به دهه ی 40برمی گردد.
E.J.BRETON,C.E.REID از دانشگاه فلورایدا در سال 1959در لایه ی نازک استات سلولز قابلیت عمل نمک زدایی را اثبات کردند.آن‌ها بیشتر به لایه های نازک پلیمری حاوی گروه های هیدروفیلی توجه کردند.
پارامترهای موثر در هزینه های دستگاه اسمز معکوس:
1-میزان آب تولیدی
2-میزان درصد بازیابی (راندمان)
3-میزان شوری آب
4-آلودگی فیزیکی وشیمیایی
5-دمای آب
در یک دستگاه اسمز معکوس با ظرفیت مشخص، تجهیزاتی که در سیستم پیش تصفیه ،مخازن ذخیره، فیلتر میکرونی وغشایی، پمپ ها، سیستم تزریق مواد شیمیایی و...تابعی از موارد فوق است.
1-در صورتی که افزایش راندمان ، کاهش دبی آب ورودی دستگاه اسمز معکوس را داشته باشیم ، اندازه تجهیزات بیان شده کاهش اما فشار مورد نیاز جهت تصفیه افزایش می بابد.بنابراین در صورتی که خواسته باشیم برآورد هزینه جهت سرمایه گذاری یک سیستم تصفیه آب RO و اسمز معکوس را داشته باشیم باید تمامی فاکتورهای موثر به طور همزمان بررسی شود
2-در صورتی که میزان آب تولیدی سیستم RO همچنین TDS آب ورودی به سیستم تصفیه RO نیز افزایش یابد، هزینه ی تجهیزات بیان شده نیز افزایش می یابد،اما با توجه به اینکه جنس تجهیزات مکانیکال با افزایش فشار کاری افزایش یافته ودر بازده های مختلف جنس های متفاوت استفاده می شود.بنابراین این افزایش هزینه دستگاه اسمز معکوس به صورت خطی نبوده وپلکانی است.

دستگاه اسمز معکوس

اگر دما در آب قابل ورود به بخش و یا واحد تصفیه و پاکسازی دستگاه اسمز معکوس و یا همان سیستم و دستگاه پاکسازی آب RO را داشته باشیم میزان فشار اسمزی وارد شده تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند. از طرفی این فرایند در حالت افزایش میزان دما، غشا یا همان ممبران خود سیستم اسمز معکوس، حالت اولیه خود را به طور مشخص و محسوسی از دست میدهد. بنابراین برای اینکه دستگاه عملکردی بهینه داشته باشد توصیه میشود که اجازه تغییرات دمایی برای سیستم تصفیه Ro داده شود. به این ترتیب بهبود عملکرد سیستم و یا دستگاه اسمز معکوس تضمین میشود. اما میزان دمایی که برای آب ورودی RO به سیستم توصیه میشود دمایی بین بازه های 20 درجه سانتیگراد الی 30 درجه سانتیگراد میباشد.
فناوری اسمز معکوس در پدیده حذف نمک زدایی از آب های چاه و لب شور و دریا به عنوان جایگاه استراتژیک با توجه به بحران کم آبی و تنها روش قابل  اطمینان در تصفیه آب های شور و لب شور  شمرده می گردد دستگاه اسمز معکوس قادر به دریافت مجوز های لازم به منظور تولید آب مورد نیاز آشامیدنی و بهداشتی می باشد سیستم اسمز معکوس RO  به عنوان سیستم کاملا دقیق و صحیح و در دبی ها و ظرفیت های .متنوع توسط شرکت مهندسی فرا آب طراحی ساخته و راه اندازی می گردد اسمز معکوس  و یا سیستم Reverse Osmosis به منظور افزایش و ارتقای کیفیت آب های شور - لب شور مورد استفاده قرار گرفته و منجر به بهبود  کیفیت آب خروجی جهت مصارف بهداشتی - صنعتی - دارویی و ... می گردد   دستگاه اسمز معکوس از موثرترین و کاربردیترین روش های تولید آب بدون املاح تلقی می .گردد
اسمز معکوس ( RO )   ، ساخت  و اصول مهندسی اسمز معکوس  یک فن آوری مدرن در فرآیند تصفیه آب بر اساس طراحی در غشای نیمه تراوا می باشد قابلیت اسمز معکوس در تکنولوژی غشایی اسمز معکوس ،فروش اسمز معکوس ، ساخت فرایند اسمز معکوس و  روش تولید اسمز معکوس  و طراحی اجرایی و اصولی در بهره برداری اسمزمعکوس به منظور حذف  کل جامدات محلول در آب  T.D.S و یا حذف فیزیکی انواع یون ها و مانده نمک های محلول در آب ، در فرایند ها و دستگاه های صنعتی و آشامیدنی  به روش اسمز معکوس  و ساخت و تولید سیستم های اسمز معکوس که یکی از روش های تصفیه آب فیزیکی می باشد ، مورد استفاده قرار میگیرد. در روش اسمز معکوس Reverse Osmosis  فشار کاربردی اسمز معکوس بنا به شرایط آنالیز آب خام ( ورودی ) جهت غلبه بر فشار اسمز مورد استفاده قرار گرفته واین ویژگی ،به نام خاصیت Colligative  بر مبنای هدایت پارامترهای ترمودینامیکی  معرفی می گردد 
 
برای خرید دستگاه اسمز معکوس و مشاوره رایگان با شماره ثابت 02636210360 و مدیریت شرکت آبکو 09121313433 تماس حاصل نمایید.



جهت مشاوره رایگان در مورد دستگاه اسمز معکوس , دستگاه آب شیرین کن , دستگاه RO , دستگاه تصفیه آب و فاضلاب , دستگاه تصفیه فاضلاب با شماره 02636270853 واحد فروش شرکت آب آفرینان نوین البرز ( آبکو ) و یا 09121313433 و یا 09124480269 تماس حاصل فرمایید.

دستگاه آبساز دارویی چیست

۶ بازديد ۱ نظر
دستگاه آبساز دارویی چیست؟ در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و در اطلاعات کاملی را در خصوص این دستگاه در اختیارتان قرار می دهیم. شرکت فنی و مهندسی آبکو یکی از معتبر ترین شرکت ها در زمینه ارائه انواع دستگاه های تصفیه آب می باشد. انواع دستگاه های تصفیه آب در این شرکت توسط کارشناسان و متخصصان فنی مورد بررسی کیفی و سپس در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیردد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با کارشناسان و مشاوران ما تماس گرفته و اطلاعات لازم را در خصوص آبساز دارویی به دست آورید. 
 در خصوص این دستگاه کاربردی به طور حتم می توان گفت که یکی از مهم ترین دستگاه ها، دستگاه آبساز دارویی می باشد. یک دستگاه کاربردی که از نامش پیداست می تواند چقدر ضرورت و اهمیت داشته باشد. شرکت فنی و مهندسی آبکو در این مطلب قصد بررسی و معرفی کامل این دستگاه پر کاربرد و بسیار مهم را دارد. پیش از مطالعه مطلب به شما یاد آوری می نماییم که شما می توانید از طریق منو تماس با ما، با مشاوران و همچنین کارشناسان ما در شرکت فنی و مهندسی آبکو تماس گرفته و اطلاعات لازم را در خصوص تمامی محصولات ما از جمله دستگاه آب شیرین کن و نیز دستگاه آبساز دارویی به دست آورید.
با شرکت فنی و مهندسی آبکو در این مطلب همراه باشید و تا اطلاعات مفیدی را در خصوص این دستگاه مهم ارائه دهیم. چنانچه اطلاعات کافی و رضایت بخش بود برای ثبت سفارشات خرید خود اقدام نمایید بخاطر اهمیت و حساسیت بالای دستگاه آبساز دارویی در کارخانجات داروسازی، باید در انتخاب نوع آبساز دارویی و نیز طراحی، تامین تجهیزات و ساخت آن نهایت دقت به عمل آید تا همواره آب دارویی تهیه شده از کیفیت لازم مطابق استانداردهای صنعت داروسازی برخوردار باشد.این دستگاه ها با توجه به گرید آب دارویی مورد نیاز ساخته می شوند که طراحی و ساخت آنها علاوه بر همسویی با ضوابط سازمان غذا و داروی ایران، می بایست مطابق استانداردها و راهنماهای معتبر بین المللی از جمله ASME BPE 2016 و ISO 22519 باشد. دستگاه آبساز دارویی در کارخانجات بیوتکنولوژی، تزریقی، فراورده های چشمی و داروهای خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه آبساز دارویی

به گزارش شرکت فنی و مهندسی آبکو، از آنجایی که آب دارویی در تمام فرایندهای ساخت و تولید دارو، نظافت اتاق تمیز، شستشوی ماشین آلات دارویی و نیز آزمایشگاه کنترل کیفیت بکار می رود، توجه به دستگاه آبساز دارویی ضرورت داشته و کیفیت این دستگاه ها همواره مورد توجه نهادهای نظارتی بوده است. دستگاه آبساز دارویی علاوه بر آنکه باید املاح آب را تا حد قابل قبول حذف نموده و یون زدایی نمایند، متناسب با گرید آب دارویی مستلزم تهیه آبی عاری از میکروارگانیسم ها و یا حتی اندوتوکسین می باشند تا بتوان از آنها حتی به عنوان آب قابل تزریق استفاده نمود. ظرفیت این دستگاه ها با توجه به درخواست نیازمندی کاربر (User Requirement Specification–URS) از ظرفیت های کمتر از 100 لیتر در ساعت تا ظرفیت های بیشتر از 5000 لیتر در ساعت امکان پذیر می باشد.

انواع دستگاه آبساز دارویی

بطور کلی آب دارویی مورد استفاده در ایران، تحت دو گرید آب خالص برای مصارف خوراکی و موضعی (Purified Water-PW) و نیز آب قابل تزریق برای مصارف سرم سازی و تزریقی (Water for Injection-WFI) بکار می رود. از آنجایی که ممکن است در پرونده جامع دارویی محصول (CTD) یکی از دو استاندارد فارماکوپه آمریکا (USP) یا فارماکوپه اروپا (EP) تعریف شده باشد، آزمون های فیزیکوشیمیایی و میکروبیولوژی مورد نیاز بر نوع آب دارویی، از همان فارماکوپه تبعیت خواهد نمود.
برای استحصال هریک از آب های دارویی PW و یا WFI، روش و پروسه ای متناسب با همان گرید آب دارویی بکار می رود تا بتوان علاوه بر خالص سازی آب تا حد مطلوب، ریسک آلودگی میکروبی را به حداقل ممکن رساند. این موضوع خصوصاً در مورد دستگاه های تهیه آب تزریقی اهمیت پیدا می کند که همین امر موجب می شود در تعیین نوع فرایند خالص سازی، دقت بیشتری به عمل آید. از طرف دیگر، نوع پروسه انتخابی در خالص سازی باید بگونه ای باشد تا هزینه اضافی بر ساخت دستگاه تحمیل ننماید.
روش های خالص سازی آب دارویی

دستگاه آبساز دارویی از دو بخش پیش تصفیه (Pre-Treatment) و تصفیه (Treatment) تشکیل می شود که پس از حذف ذرات معلق از آب، تا خلوص مناسب برای مصارف دارویی خالص سازی می گردد. در این دستگاه ها ممکن از تکنولوژی هایی همچون تقطیر (Distillation)، اسمز معکوس (Reverse Osmosis–RO)، اولترا فیلتراسیون (Ultrafiltration–UF)، الکترو دیونایزر (Electrodeionization–EDI) و یا سیستم های ضدعفونی ماوراء بنفش (UV) و ازون زن (Ozone Generator) بکار گرفته شود.

مخازن ذخیره آب دارویی ممکن است بصورت مخازن تک جداره، دو جداره و یا سه جداره ساخته شوند که تجهیزات جانبی هر یک با توجه به نوع کاربرد در نظر گرفته می شود. طراحی این مخازن مطابق استاندارد ASME Section 8 صورت می پذیرد. همچنین سیستم های توزیع آب دارویی (WPU Distribution Systems) می تواند شامل سیستم های توزیع PW مطابق استاندارد ASME BPE SF1 و یا سیستم های توزیع WFI مطابق استاندارد ASME BPE SF4 باشد. این سیستم ها دارای قابلیت شستشوی CIP (Clean In Place) و یا ضدعفونی بصورت SIP (Steam In Place) هستند. برای داشتن بهترین کیفیت ساخت، از دستگاه جوشکاری اوربیتال توسط جوشکاران صلاحیت دار بهره گرفته می شود.

مستندات کیفیت دستگاه آبساز دارویی

یکی از موارد مهم در طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی و بهره برداری از دستگاه آبساز دارویی، ارائه کامل مستندات می باشد که شامل احراز کیفیت طراحی (Design Qualification–DQ)، احراز کیفیت نصب (Installation Qualification–IQ)، احراز کیفیت عملیاتی (Operation Qualification–OQ)، احراز کیفیت عملکرد (Performance Qualification–PQ) و نیز معتبرسازی سیستم های کامپیوتری (Computerized System Validation–CSV) می باشد. این اسناد به منزله ارزیابی کیفی دستگاه و نیز اطمینان بخشی از پایدار بودن کیفیت آب دارویی تهیه شده، بکار می رود.
یکی از پارامترهای مهم تعیین کننده در کیفیت دستگاه آبساز دارویی، استفاده از تجهیزات و مواد مناسب با گرید دارویی می باشد که عبارتند از SS316L، PVDF، PP، PFA و متریالی از این قبیل که برای کاربردهای داروسازی از کیفیت لازم برخوردار بوده و قابلیت ضدعفونی داشته باشند.

تمامی تجهیزات دارویی مورد استفاده در دستگاه آبساز دارویی از جمله شیرآلات دارویی، لوله و اتصالات، ابزار دقیق، پمپ ها و هوزینگ ها باید برای مصارف بهداشتی (Sanitary) طراحی شده و ساخته شوند. همچنین همراه این تجهیزات باید سرتیفیکیت مربوط به متریال، درجه زبری و سایر گواهینامه های مورد نیاز ارائه گردد. حتی مواد شیمیایی بکار رفته در پیش تصفیه نیز باید دارای گرید دارویی یا غذایی باشند.

دستگاه آبساز چیست

۱۱ بازديد ۰ نظر
دستگاه آبساز

دستگاه آبساز چیست؟ شرکت فنی و مهندسی آبکو ارائه دهنده انواع دستگاه آب شیرین کن، دستگاه اسمز معکوس، دستگاه RO و تمامی انواع دستگاه تصفیه آب و فاضلاب در این مطلب به بررسی و معرفی یکی دیگر از محصولات خود می پردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فروش هر یک از این محصولات قابل ارائه در شرکت فنی و مهندسی آبکو می توانید هم اکنون از طریق راه های ارتباطی مشخص شده در قسمت تماس با ما؛ با کارشنایان و متخصصان ما تماس گرفته و پس از کسب اطلاعات لازم در خصوص ثبت سفارشات خرید محصولات مورد نظر خود به خصوص خرید انواع دستگاه آبساز  و یا آبساز دارویی اقدام نمایید. لازم به ذکر است مشاوره های ارائه شده در شرکا آبکو تماما رایگان بوده و شما می توانید برای کسب اطلاعات مورد نیاز خود، استعلام قیمت و همچنین برای راحتی خیالتان از انتخاب برند مورد نظر و یا روش های مورد نظر تصفیه با مشاوران ما در شرکت فنی و مهندسی آبکو تماس بگیرید.

آبساز چیست

به گزارش کارشناسان و متخصصان شرکت فنی و مهندسی آبکو آبساز یا به اصطلاح دستگاه آب خالص ساز یکی از دستگاه های رایج و پرکاربرد در آزمایشگاه می باشد. آب خالص ساز دستگاهی است که برای تصفیه آب در درجات و جهت مصارف مختلف استفاده می شود. با توجه به اینکه آب از رایج ترین مواد مورد استفاده در آزمایشگاه می باشد و آب شهری دارای مقادیر زیادی املاح، یون ها، میکروارگانیسم ها، ذرات کلوئیدی، باکتری و … می باشد، تهیه آب باکیفیت از مسائل مطرح در آزمایشگاه ها می باشد. از این رو تصفیه آب و وجود دستگاه آب خالص ساز یا همان دستگاه آبساز که در در آزمایشگاه ها آبساز دارویی می گویند امری اجتناب ناپذیر است.

کاربرد آبساز

ختمای میدانید که دستگاه آبساز یکی از محبوب ترین دستگاه های قابل ارئه در زمینه دستگاه های تصفیه آب می باشد. البته کاربرد و کارکرد این دستگاه با سایر دستگاه های تصفیه آب بسیار متفاون است. از همین رو در این بخش می خواهیم در خصوص کاربرد های این دستگاه های بسیار محبوب و مورد استقبال اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم. با شکرت فنی و مهندسی آبکو در ادامه این مطلب و بررسی کاربرد های این دستگاه همراه باشید. دستگاه آبساز یا همان دستگاه آب خالص ساز تقریبا در تمامی آزمایشگاه های شیمی، زیست شناسی، میکروبیولوژی، داروسازی، غذائی و … استفاده می شود. از آب خالص در آزمایشگاه به عنوان حلال، رقیق کننده، پایه محیط کشت، کاربرد های عمومی، کروماتوگرافی و … استفاده می شود.

انواع آبساز

به طور کلی می توان گفت  آبساز در انواع گوناگونی و در آزمایشگاه های مختلف با تکنیک های متنوعی قابل تصفیه می باشد. به گزارش کارشناسان شرکت فنی و مهندسی آبکو در حال حاضر تصفیه آب با دستگاه های آزمایشگاهی با تکنیک های مختلفی انجام می گیرد. که در این بخش هر یک از این موارد را به طور مختصر برای شما اعلام میداریم تا به این ترتیب با انواع دستگاه آبساز اشنا شوید و تکنیک های تصفیه اب آنها را به خوبی شناسایی نمایید. 
  • تکنیک تقطیر آب: تقطیر آب از روش های سنتی تولید آب در آزمایشگاه می باشد که با استفاده از دستگاه آب مقطر یا distiller انجام می گیرد. در این روش آب مقطر، با تبخیر آب و چگالش مجدد آن تولید می شود به گونه ای که ناخالصی ها در ظرف باقی می مانند. در صورت نیاز به خلوص بیشتر هم از آب دوبار تقطیر استفاده می شود. دستگاه آب مقطر دارای مصرف انرژی بالایی می باشد به همین دلیل خیلی توصیه نمی شود. این یکی از تکنیک های آبساز می باشد.
  • تکنیک های فیلتر کردن اب: از روش های مدرن و پربازده در تصفیه آب، فیلتراسیون آن می باشد که این روز ها بسیار مورد توجه می باشد. روش فیلتراسیون برای خالص سازی آب در مقایسه با دستگاه آب مقطر مصرف انرژی بسیار پایین تری دارد. این روش به طور کلی شامل تصفیه با استفاده از انواع مختلف فیلتر ها مانند فیلتر کربن فعال Activated Carbon Filter، غشای اسمز معکوس RO membrane، بستر رزینی Mixed Bed Resin و … می باشد. اساس کارکرد روش دستگاه آبساز یا خالص سازی آب با فیلتر بدین صورت است که هر چه کیفیت آب خروجی مدنظر بهتر باشد تعداد فیلتر های موجود در مسیر جریان آب بیشتر شده و از اولترا فیلتراسیون استفاده می شود. گاهی برای بهتر شدن نتیجه تصفیه آب از ترکیب روش های فیلتراسیون و تقطیر استفاده می کنند.
  • تکنیک بهره مندی از اشعه ماورا بنفش: از اشعه UV جهت ضدعفونی کردن آب استفاده می شود. این اشعه قادر است رنج وسیعی از باکتری ها و ویروس ها را نابود کند. معمولاً از این روش در تصفیه آب های خیلی آلوده و در ادامه روش های معمول تصفیه استفاده می شود. از دیگر روش های تصفیه آبساز می باشد.
  • تکنیک تلفیقی:  تلفیقی از همه تکنیک های فوق است که برای استحصال آب خالص و با بهترین کیفیت ارائه می شود.

دستگاه آب شیرین کن اساس کار دستگاه اسمز معکوس

۱۲ بازديد ۰ نظر

دستگاه آب شیرین کن اساس کار دستگاه اسمز معکوس می باشد


دستگاه آب شیرین کن-اساس کار دستگاه اسمز معکوس


یکی از انواع مختلف وسیله های شیرین کننده یا تصفیه کننده آب می توان به دستگاه آب شیرین کن صنعتی اشاره کرد. البته این محصولات به صورت کلی به سه دسته تقسیم بندی می شوند. دستگاه های تصفیه آب صنعتی و همچنین دستگاه های تصفیه کننده نیمه صنعتی و در نهایت دستگاه های تصفیه آب خانگی.همچنین در مورد تولید آب خالص UPW ، آب تصفیه شده در مرحله بعد از تصفیه توسط ستون های تبادل یونی رزینیMixbed یا سیستم  EDI نرم می شود.بخش تصفیه دستگاه آب شیرین کن شامل لوله های تحت فشار، ممبرین ها که با چیدمان خاصی درون لوله های تحت فشار قرارمی گیرند.پمپ فشار قوی جهت ورود آب خوراک با فشار مناسب به درون ممبرین ها، ابزار دقیق شامل گیج فشار ، پرشر سوییچ ،TDS متر،سیستم شستشو ممبرین شامل پمپ شستشو مخزن مورد نیاز می باشد.در سیستم آب شیرین کن هدف طراح سیستم، رسیدن به جریان لازم آب تصفیه شده به حداقل رساندن فشار خوراک ممبرین ها در مسیر دست یابی به حداکثر کیفیت آب تصفیه وافزایش میزان راندن است.

دستگاه آب شیرین کن اساس کار دستگاه اسمز معکوس
منابع آب شیرین زیر زمینی ورود خانه ها محدود است وبه دلیل معرف بالا وغیر اصولی در حال کاهش وتهی شدن است.در این حالت فرآیند شیرین سازی آب توسط آب شیرین کن ها جهت تصفیه آب دریا و...بخشی از آب شیرین مورد نیاز را تامین می کند.


تصفیه آب به روش اسمز معکوس توسط دستگاه آب شیرین کن

فناوری دستگاه آب شیرین کن:
سیستم آب شیرین کن، آب شور را به دوجریان جداگانه تقسیم خواهد کرد
1-جریان آب تصفیه شده با درصد کمی املاح
2-جریان آب تغلیظ شده که حاوی املاح باقی مانده ونمک می باشد.
فناوری آب شیرین کن یک فرآیند ترمودینامیکی است بنابراین جهت جداسازی نمک از مخلوط آب ونمک وشیرین سازی آب نیاز به انرژی دارد.انرژی مورد نیاز جهت هریک از فناوری های دستگاه آب شیرین کن به وسیله انرژی الکتریکی ، مکانیکی یا گرمایی تامین می شود.

1-تصفیه آب به روش اسمز معکوس توسط دستگاه آب شیرین کن

در دستگاه آب شیرین کن روش اسمز معکوس یک فرآیند غشایی است در این روش از شیرین سازی آب غشاء نیمه تراوا به روش فیزیکی حلال آب را از نمک های محلول جدا سازی می کند.
فرایند غشایی در شیرین سازی آب طی سال های اخیر پیشرفت چشم گیری داشته است به گونه ای که امروزه این فرآیند یکی از شیوه های اصلی شیرین سازی آب به حساب می آید.در روش اسمز معکوس به وسیله ی ایجاد فشار خارجی به علت آب شور یالب شور،جریان را که به صورت طبیعی از سمت شیرین به سمت شور می رود، معکوس کرده به گونه ای که آب خالص از غشاء عبور داده می شود ونمک ها در سمت دیگر غشاء باقی می ماند.
کاربرد سیستم اسمز معکوس متنوع است.این فرآیند شامل شیرین سازی آب دریا وآب لب شور به کمک دستگاه آب شیرین کن جهت مصارف آشامیدنی ، بازیافت وتصفیه پساب ، جداسازی های biomedical ،استفاده در فرآیند های غذایی وصنعتی و.....

اصطلاحات کلیدی در دستگاه آب شیرین کن به کمک فرآیند اسمز معکوس

1-permeate (آب تصفیه شده به وسیله دستگاه آب شیرین کن): آب خالص تولید شده توسط غشاء اسمز معکوس (ممبرین)
2-Flow (جریان ورودی): سرعت آب خوراک که وارد ممبرین می شود.به حسب گالن در دقیقه gpm)) یا متر مکعب در ساعت محاسبه می شود.جریان تغلیظ که به سرعت جریان آب خوراک ناخالص که از ممبرین خارج می شود گفته می شود
3-Flum(شدت جریان): شدت جریان آب خالص انتقال یافته در واحد سطح ممبرین ومعمولا بر حسب gfd (گالن برفوت مربع در روز)ویا l/m3.h لیتر بر متر مربع در ساعت محاسبه می گردد.
4-passage (مقدار عبور): درصد املاح موجود در آب خوراک که می توانند از ممبرین دستگاه آب شیرین کن عبور کنند.
5-rejection (میزان دفع): میزان درصد غلظت نمک حذف شده از آب خوراک توسط ممبرین ، در واقع میزان rejection یا همان دفع کل جامدات محلول tds))  باید مقدار زیادی باشدتا کارکرد ممبرین مناسب اعلام گردد.
6-recovery(بازیافت): درصدی از آب خوراک ممبرین که باعث تولید آب تصفیه (permeate) می شود.
لازم به ذکر است که شدت جریان نفوذ آب خالص ومیزان دفع نمک پارامترهای مهمی در عملکرد یک دستگاه آب شیرین کن به روش اسمز معکوس می باشد.واین دو پارامتر که جزء خواص ذاتی عملکرد ممبرین های سیستم RO است تحت تاثیر عوامل زیر می باشند:
1-دما
2-راندمان
3-غلظت نمک در آب خوراک (ورودی)

دستگاه آب شیرین کن صنعتی

همان طور که در ابتدای متن بیان کردیم از انواع مختلف وسیله های شیرین کننده یا تصفیه کننده آب می توان به دستگاه آب شیرین کن صنعتی اشاره کرد. البته این محصولات به صورت کلی به سه دسته تقسیم بندی می شوند. دستگاه های تصفیه آب صنعتی و همچنین دستگاه های تصفیه کننده نیمه صنعتی و در نهایت دستگاه های تصفیه آب خانگی. در این مطلب در خصوص دستگاه های تصفیه کننده آب برای مصارف صنعتی خواهیم پرداخت. با توجه به اینکه مشاوره های ما در گروه صنعتی آبکو کاملا رایگان می دستگاه آب شیرین کن صنعتی یکی از انواع دستگاه های تصفیه آب می باشد که برای مصارف صنعتی کاربرد دارد. آب استفاده شده، کثیف و آلوده به آلاینده های مختلف به این دستگاه ها وارد می شوند و خروجی این دستگاه آبی خالص و شفاف خواهد بود که قابل شرب بوده و حتی برای استفاده در صنایع مختلف نیز ، کاربرد دارد. شاید دلیل این که دستگاه تصفیه آب صنعتی یا دستگاه RO را دستگاه آب شیرین کن می نامند.

دستگاه آب شیرین کن چیست

دستگاه آب شیرین کن روشی برای نمک زدایی یا شیرین سازی آب فرآیندی است که مواد معدنی را از آب شور خارج می کند، به طور کلی نمک زدایی شامل زدودن نمک ها و مواد معدنی است . برای تولید آب شیرینی که برای مصرف انسان و یا آبیاری مناسب باشد آب شور نمک زدایی می شود ، یک محصول جانبی بالقوه از نمک زدایی ، نمک است .آب شیرین کن یا همان اسمز معکوس به کمک دستگاه آب شیرین کن فرآیند فیزیکی است که با استفاده از آن می توان از محلولی به کمک یک غشاء نیمه تراوا ، حلال تقریبا خالص تهیه کرد.به عنوان مثال به کمک روش آب شیرین کن می توان از آب شور ، آب آشامیدنی مطلوب تهیه کرد.در واقع آب شیرین کن صنعتی می تواند 99% مواد معدنی حل شده و 97% مواد آلی و کلوئید آب را حذف کند.

تبدیل کردن آب های سنگین و آلوده غیر شرب به آب شیرین و آشامیدنی قابل شرب طی مراحل مختلفی ایجاد می شود.تا به مراحل آب شرب برسد.طی این مراحل سیکل استفاده از دستگاه آب شیرین کن به روش اسمز معکوس یا همان فرآیند غشایی می باشد.مراحل خالص سازی و آب شیرین شامل زلال کننده حذف آهن و مواد شیمیایی ، فیلتر کردن ، تنظیم PH ، ضد عفونی و گند زدا می باشد.سیستم فیلتراسیون در دستگاه آب شیرین کن به وسیله فیلتر شنی و کربنی صورت می گیرد که در این فیلترها آب به وسیله پمپ به داخل مخزن هدایت می شود و پس از گذشتن از روی سنگ سیلیس املاح جامد تا 50میکرون حذف می شود. وپس از افت فشار در نشانگر های ورودی و خروجی تعبیه شده در دستگاه آب شیرین کن فیلتر شنی به وسیله تعویض جهت شیرها و به وسیله عمل خود شویی یا بگ واش باعث خروج املاح گرفتار شده درون فیلتر شنی دستگاه آب شیرین کن می شود.
سیلیس موجود در این فیلترها در صورت استفاده درست و رعایت نکات نگهداری از سوی شرکت سازنده دستگاه آب شیرین کن تا چند سال نیاز به تعویض ندارد. و پس از آن وارد فیلتر کربنی می شودکه در فیلتر کربنی باعث حذف رنگ و بو می شود داخل مخازن با کربن فعال شارژ می شود کربن فعال از زغال کردن پوست نارگیل ، بادام ، گردو ، فندق  در دمای 800درجه پخت می شود و باعث ایجاد حفرهای ریزی می شود که باعث نفوذ کلر و املاح تشکیل دهنده طعم و بوی آب می شود . بهترین نوع کربن فعال کربنی می باشد که از پوست نارگیل تهیه شده باشد و بهترین نوع کربن فعال از شرکت جا کوبی می باشد.مراحل بعدی فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب صنعتی فیلتر کردن آب به وسیله و کمک فیلتر های کاتریج می باشد که این نوع فیلترها توانایی حذف املاح معلق را 1 میکرون هم دارا می باشند.
این نوع از فیلترها به نسبت قیمت ارزان آنها تعویض می شوند.فرآیند غشایی یکی از اصلی ترین مراحل دستگاه آب شیرین کن صنعتی و خانگی می باشد.این فرآیند به دلیل کم بودن مضرات زیست محیطی چند سالی است که در جهان مورد استفاده قرار گرفته است که در دستگاه آب شیرین کن وظیفه آن حذف آلاینده های آب همچون آلودگی محلولی ، آلودگی بیولوژیکی و املاح معلق می باشد.اصلی ترین کار این تکنولوژی نفوذ و گذراندن آب از غشای نیمه تراوا می باشد غشای نیمه تراوا فقط اجازه گذر کردن آب خالص را از مرکز غشاء می دهد.

حمل دستگاه آب شیرین کن

برای درک بهتر کاربرد دستگاه آب شیرین کن باید به این نکته توجه داشت که دسترسی به آب سالم یکی از اساسی ترین نیازهای همه افراد است و به نوعی حیات آدمی به وجود آن بستگی دارد. از این رو در بعضی مناطق و با شرایط اضطراری تامین آب سالم و استفاده از دستگاههای تصفیه آب با چالش های متعددی روبه رو خواهد بود . دستگاههای تصفیه آب قابل حمل که یکی از آنها دستگاه آب شیرین کن می باشد یکی از کارآمدترین دستگاهها می باشند و به راحتی قابلیت حمل ونقل را دارند.
معمولا در تصفیه آبهای قابل حمل فیلتر و UV وجود دارد.آب دریا ، رودخانه ها و یا چاهها شامل انواع مختلفی از میکروبها ، باکتری ها و ویروس ها می باشد و در مرور زمان تاثیرات منفی را بر سلامت انسان خواهند گذاشت از این رو آب ورودی با گذر از فیلتر UV گندزدایی می شود وتمامی آلاینده های بسیار ریز موجود در خود را از دست می دهد.دستگاههای تصفیه آب قابل حمل که یک نمومنه از آنها دستگاه آب شیرین کن می باشد دارای پمپ فشار نیز می باشند پمپ فشار جریان لازم را برای عبور از فیلتر ممبران آماده می سازد.فیلتر ممبران قادر است حتی آلاینده های بسیار ریز را نظیر انگل ها ، میکروبها و کیست ها را با دقت بسیار بالا حذف کند.

معرفی کامل دستگاه آب شیرین کن

دستگاه آب شیرین کن شامل سه بخش است:بخش پیش تصفیه ، بخش تصفیه (قسمت ممبرین ها)، بخش بعد از تصفیه می باشد.بعد از بخش تصفیه در سیستم آب شیرین کن ، بنا به کیفیت مورد نیاز آب تصفیه عملیات مورد نظر انجام می شود.زمانی که از دستگاه آب شیرین کن جهت تصفیه آب دریا استفاده می شود آب تصفیه ی خروجی از لحاظ تنظیم PH،سختی ، ضد عفونی مورد نیاز،بررسی وکنترل می شود.

همچنین در مورد تولید آب خالص UPW ، آب تصفیه شده در مرحله بعد از تصفیه توسط ستون های تبادل یونی رزینیMixbed یا سیستم  EDI نرم می شود.بخش تصفیه دستگاه آب شیرین کن شامل لوله های تحت فشار، ممبرین ها که با چیدمان خاصی درون لوله های تحت فشار قرارمی گیرند.پمپ فشار قوی جهت ورود آب خوراک با فشار مناسب به درون ممبرین ها، ابزار دقیق شامل گیج فشار ، پرشر سوییچ ،TDS متر،سیستم شستشو ممبرین شامل پمپ شستشو مخزن مورد نیاز می باشد.در سیستم آب شیرین کن هدف طراح سیستم، رسیدن به جریان لازم آب تصفیه شده به حداقل رساندن فشار خوراک ممبرین ها در مسیر دست یابی به حداکثر کیفیت آب تصفیه وافزایش میزان راندن است.

بعد از قراردادن ممبرین های دستگاه آب شیرین کن در داخل لوله های تحت فشار (پرشر وسل ها) باید از بخش  پیش تصفیه اطمینان حاصل کرد، اگر بنا به اقدامات لازم جهت آماده سازی ورود آب خوراک به قسمت تصفیه، خواص شیمیایی آب خام در قسمت پیش تصفیه دچار تغییرات شده باشد.باید آنالیز کامل آب قبل از ورود به ممبرین گرفته وبررسی شود.همچنین در مورد دستگاه آب شیرین کن عدم وجود SDI وکلر آزاد وکدورت هم باید بررسی شود.مواردی که باید در آب خوراک بررسی وثابت نگه داشته شود شامل:شدت جریان آب خوراک، SDI،کدورت ،دما، PH، هدایت الکتریکی EC ، باکتری است.

دستگاه آب شیرین کن حرارتی

یکی از انواع دستگاه های شیرین کننده و یا به اصطلاح تصفیه کننده آب، دستگاه های حرارتی میباشند. به طور کلی میتوان گفت که در دستگاه آب شیرین کن حرارتی پیش از هر کاری در ابتدا آب وارد شده به دستگاه به کمک حرارت خیلی بالا و تنظیم شده بر اساس استانداردهای مشخص به جوش می‌آید و در مرحله بعد از آن تبخیر شده و فرایند تکمیل میشود.سپس در مرحله ای که بعد از عملیات تبخیر شدن انجام میشود، با استفاده از تکنیک خنک کردن و بهره برداری از دانش چگالش،نتیجه نهایی حاصل میشود و  آب خالص قابل شرب برای مصارف مشخص تولید شده و بدست می‌آید.دستگاه آب شیرین کن حرارتی به طور کلی یک فرایند و یک مکانیزم کاملا مدرن و همچنین در مقایسه با سایر روشها بسیار پیشرفته محسوب میشود. در این روش هم انرژی کمتری مورد نیاز است و هم در مدت زمان کمتری می‌توان حجم زیادی آب را تولید کرد.از مهمترین چالش‌های استفاده از این روش، مقدار انرژی حرارتی مطرح شده می‌باشد. از آنجا که پایه اصلی این روش دستگاه آب شیرین کن حرارتی، انرژی حرارتی است، پس استفاده از آن زمانی بصرفه است، که دسترسی به انرژی حرارتی امکان‌پذیر باشد. 
جهت مشاوره رایگان در مورد دستگاه اسمز معکوس , دستگاه آب شیرین کن , دستگاه RO , دستگاه تصفیه آب و فاضلاب , دستگاه تصفیه فاضلاب با شماره 02636270853 واحد فروش شرکت آب آفرینان نوین البرز ( آبکو ) و یا 09121313433 و یا 09124480269 تماس حاصل فرمایید.

کاربرد دستگاه ro

۱۱ بازديد ۰ نظر

دستگاه
ro مورد استفاده زیاد در هتل ها، مجتمع های توریستی و رستوران ها: امروزه بسیاری از کشورها به دلیل درآمد قابل توجه حاصل از جهانگردی سعی می کنند تا امکانات لازم جهت رشد و توسعه صنعت توریسم و جهانگردی را در کشور خود فراهم آورند. یکی از نیازهای حیاتی در ارائه خدمات به جهانگردان، تامین آب با کیفیت می باشد.شهرک های صنعتی، اردوگاه ها و پادگان ها: این مناطق به دلیل دوری از سیستم های آب شهری، نیاز جدی به دستگاه تصفیه آب صنعتی دارند.روستاها و مناطق دورافتاده: به دلیل گستردگی و فراوانی مناطق روستایی، تصفیه آب و آب رسانی به این مناطق مستلزم صرف هزینه های زیادی می باشد که با بکارگیری سیستم اسمز معکوس، این هزینه ها به میزان چشم گیری کاهش می یابد در صورت استفاده از دستگاهro. این دستگاه محبوب و پر طرفدار یک روش تصفیه آب از طریق پدیده اسمز معکوس می باشد.

دستگاه ro یک روش تصفیه آب از طریق پدیده اسمز معکوس می باشد.در واقع اساس این روش عبور دادن مولکول غیر یونی آب از غشایی با روزنه بسیار ریز است.سیستم تصفیه آب ro ،مولکول های خنثی را از خود عبور می دهد وآب عبوری که املاح زیادی دارد به آب خالص تبدیل می شود.در سیستم تصفیه آب  ro  جریان آب در شرایط مختلف به صورت زیر نامگذاری می شود:

  • جریان آب ورودی یا خوراک: feed
  • جریان آب تصفیه شده: Permeate

کاربرد دستگاه ro

کاربرد دستگاه ro در واحدهای فروش آب: با توجه به قرارگرفتن ایران در نواحی خشک و نیمه خشک، این مناطق با کمبود آب مواجه می باشند، علاوه بر آن آب موجود در این مناطق از کیفیت لازم به عنوان آبی سالم و بهداشتی برخوردار نمی باشند. بسیاری از واحدهای فروش آب با سرمایه گذاری در این زمینه توانسته اند در مدت کوتاهی به موفقیت های چشم گیری دست یابند.

بیمارستانها: وجود سیستم های مناسب برای تصفیه آب در بخش همودیالیز بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی بیماری های کلیوی مسئله بسیار مهم و حیاتی می باشد. به علاوه اسمز معکوس تکنیکی است که در دیالیز طبی هم از آن استفاده می شود که مورد استفاده افرادی است که مشکل کلیوی دارند. یک دستگاه ro دیالیز به تقلید از عملکرد کلیه ها، کار می کند. خون از بدن عبور کرده، وارد دستگاه دیالیز شده و از فیلتر اسمزی عبور می کند .

استفاده از دستگاه ro هتل ها، مجتمع های توریستی و رستوران ها: امروزه بسیاری از کشورها به دلیل درآمد قابل توجه حاصل از جهانگردی سعی می کنند تا امکانات لازم جهت رشد و توسعه صنعت توریسم و جهانگردی را در کشور خود فراهم آورند. یکی از نیازهای حیاتی در ارائه خدمات به جهانگردان، تامین آب با کیفیت می باشد.

شهرک های صنعتی، اردوگاه ها و پادگان ها: این مناطق به دلیل دوری از سیستم های آب شهری، نیاز جدی به دستگاه تصفیه آب صنعتی دارند.

روستاها و مناطق دورافتاده: به دلیل گستردگی و فراوانی مناطق روستایی، تصفیه آب و آب رسانی به این مناطق مستلزم صرف هزینه های زیادی می باشد که با بکارگیری سیستم اسمز معکوس، این هزینه ها به میزان چشم گیری کاهش می یابد در صورت استفاده از دستگاه ro.

سازمان ها، ارگان ها و نهادهای دولتی: استفاده از دستگاه های تصفیه آب در محل های پر رفت و آمد می تواند باعث افزایش سطح رضایت مردم شود.

اولین مطالب آزمایشی من

۵ بازديد ۰ نظر
این اولین مطالب آزمایشی وبلاگ من می باشد و به زودی حذف خواهد شد.
امروز ارتباط و تبادل اطلاعات نقش بسیار مهمی در رشد و فرهنگ مردم یک کشور و جامعه را دارد و وبلاگ یکی از راه های سریع انتقال اطلاعات و ارتباط مردم یک جامعه با هم می باشد .
شما به راحتی می توانید مطالب مورد علاقه , کارهای روزمره , علم و فرهنگ را در وبلاگ خود انتشار دهید و با سایر دوستان خود به گفتگو و تبادل نظر بپردازید .

دومین مطلب آزمایشی من

۵ بازديد ۰ نظر
این دومین مطلب آزمایشی وبلاگ من هستش و به زودی این متن حذف خواهد شد .
وبلاگ چیست ؟
وبلاگ یا وب‌نوشت که به آن تارنوشت، تارنگار یا بلاگ و به زبان انگلیسی(Blog) هم می‌گویند، وبلاگ حاوی اطلاعاتی مانند: گزارش روزانه، اخبار، یادداشت‌های شخصی و یا مقالات علمی مورد نظر طراح آن است. وبلاگ ترکیبی از دو کلمۀ «web» و «log» به معنای ثبت وقایع روزانه است .مطالب وبلاگ بر مبنای زمانی که ثبت شده گروهبندی و به ترتیب از تازه‌ترین رخداد به قدیم ارائه می‌گردد. نویسندهٔ ویلاگ، وب‌نویس یا تارنویس نامیده می‌شود و ممکن است بیش از یک نفر باشد، وب‌نویس به گزارش مداوم رویدادها، خاطرات، و یا عقاید یک شخص یا یک سازمان می‌پردازد. واحد مطالب در وبلاگ،پست است، معمولاً در انتهای هر مطلب، برچسب تاریخ و زمان، نام نویسنده و پیوند ثابت به آن یادداشت ثبت می‌شود. فاصلهٔ زمانی بین مطالب وبلاگ لزوماً یکسان نیست و زمان نوشته ‌شدن هر مطلب به خواست نویسندهٔ وبلاگ بستگی دارد. مطالب نوشته شده در یک وبلاگ همانند محتویات یک وب‌گاه معمولی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد وبلاگ ها دارای روشی برای دسترسی به بایگانی یادداشت‌ها هستند (مثلاً دسترسی به بایگانی بر حسب تاریخ یا موضوع). بعضی از وبلاگ ها امکان جستجو برای یک واژه یا عبارت خاص را در میان مطالب به کاربر می‌دهند.