دستگاه آب شیرین کن اساس کار دستگاه اسمز معکوس

۱۲ بازديد ۰ نظر

دستگاه آب شیرین کن اساس کار دستگاه اسمز معکوس می باشد


دستگاه آب شیرین کن-اساس کار دستگاه اسمز معکوس


یکی از انواع مختلف وسیله های شیرین کننده یا تصفیه کننده آب می توان به دستگاه آب شیرین کن صنعتی اشاره کرد. البته این محصولات به صورت کلی به سه دسته تقسیم بندی می شوند. دستگاه های تصفیه آب صنعتی و همچنین دستگاه های تصفیه کننده نیمه صنعتی و در نهایت دستگاه های تصفیه آب خانگی.همچنین در مورد تولید آب خالص UPW ، آب تصفیه شده در مرحله بعد از تصفیه توسط ستون های تبادل یونی رزینیMixbed یا سیستم  EDI نرم می شود.بخش تصفیه دستگاه آب شیرین کن شامل لوله های تحت فشار، ممبرین ها که با چیدمان خاصی درون لوله های تحت فشار قرارمی گیرند.پمپ فشار قوی جهت ورود آب خوراک با فشار مناسب به درون ممبرین ها، ابزار دقیق شامل گیج فشار ، پرشر سوییچ ،TDS متر،سیستم شستشو ممبرین شامل پمپ شستشو مخزن مورد نیاز می باشد.در سیستم آب شیرین کن هدف طراح سیستم، رسیدن به جریان لازم آب تصفیه شده به حداقل رساندن فشار خوراک ممبرین ها در مسیر دست یابی به حداکثر کیفیت آب تصفیه وافزایش میزان راندن است.

دستگاه آب شیرین کن اساس کار دستگاه اسمز معکوس
منابع آب شیرین زیر زمینی ورود خانه ها محدود است وبه دلیل معرف بالا وغیر اصولی در حال کاهش وتهی شدن است.در این حالت فرآیند شیرین سازی آب توسط آب شیرین کن ها جهت تصفیه آب دریا و...بخشی از آب شیرین مورد نیاز را تامین می کند.


تصفیه آب به روش اسمز معکوس توسط دستگاه آب شیرین کن

فناوری دستگاه آب شیرین کن:
سیستم آب شیرین کن، آب شور را به دوجریان جداگانه تقسیم خواهد کرد
1-جریان آب تصفیه شده با درصد کمی املاح
2-جریان آب تغلیظ شده که حاوی املاح باقی مانده ونمک می باشد.
فناوری آب شیرین کن یک فرآیند ترمودینامیکی است بنابراین جهت جداسازی نمک از مخلوط آب ونمک وشیرین سازی آب نیاز به انرژی دارد.انرژی مورد نیاز جهت هریک از فناوری های دستگاه آب شیرین کن به وسیله انرژی الکتریکی ، مکانیکی یا گرمایی تامین می شود.

1-تصفیه آب به روش اسمز معکوس توسط دستگاه آب شیرین کن

در دستگاه آب شیرین کن روش اسمز معکوس یک فرآیند غشایی است در این روش از شیرین سازی آب غشاء نیمه تراوا به روش فیزیکی حلال آب را از نمک های محلول جدا سازی می کند.
فرایند غشایی در شیرین سازی آب طی سال های اخیر پیشرفت چشم گیری داشته است به گونه ای که امروزه این فرآیند یکی از شیوه های اصلی شیرین سازی آب به حساب می آید.در روش اسمز معکوس به وسیله ی ایجاد فشار خارجی به علت آب شور یالب شور،جریان را که به صورت طبیعی از سمت شیرین به سمت شور می رود، معکوس کرده به گونه ای که آب خالص از غشاء عبور داده می شود ونمک ها در سمت دیگر غشاء باقی می ماند.
کاربرد سیستم اسمز معکوس متنوع است.این فرآیند شامل شیرین سازی آب دریا وآب لب شور به کمک دستگاه آب شیرین کن جهت مصارف آشامیدنی ، بازیافت وتصفیه پساب ، جداسازی های biomedical ،استفاده در فرآیند های غذایی وصنعتی و.....

اصطلاحات کلیدی در دستگاه آب شیرین کن به کمک فرآیند اسمز معکوس

1-permeate (آب تصفیه شده به وسیله دستگاه آب شیرین کن): آب خالص تولید شده توسط غشاء اسمز معکوس (ممبرین)
2-Flow (جریان ورودی): سرعت آب خوراک که وارد ممبرین می شود.به حسب گالن در دقیقه gpm)) یا متر مکعب در ساعت محاسبه می شود.جریان تغلیظ که به سرعت جریان آب خوراک ناخالص که از ممبرین خارج می شود گفته می شود
3-Flum(شدت جریان): شدت جریان آب خالص انتقال یافته در واحد سطح ممبرین ومعمولا بر حسب gfd (گالن برفوت مربع در روز)ویا l/m3.h لیتر بر متر مربع در ساعت محاسبه می گردد.
4-passage (مقدار عبور): درصد املاح موجود در آب خوراک که می توانند از ممبرین دستگاه آب شیرین کن عبور کنند.
5-rejection (میزان دفع): میزان درصد غلظت نمک حذف شده از آب خوراک توسط ممبرین ، در واقع میزان rejection یا همان دفع کل جامدات محلول tds))  باید مقدار زیادی باشدتا کارکرد ممبرین مناسب اعلام گردد.
6-recovery(بازیافت): درصدی از آب خوراک ممبرین که باعث تولید آب تصفیه (permeate) می شود.
لازم به ذکر است که شدت جریان نفوذ آب خالص ومیزان دفع نمک پارامترهای مهمی در عملکرد یک دستگاه آب شیرین کن به روش اسمز معکوس می باشد.واین دو پارامتر که جزء خواص ذاتی عملکرد ممبرین های سیستم RO است تحت تاثیر عوامل زیر می باشند:
1-دما
2-راندمان
3-غلظت نمک در آب خوراک (ورودی)

دستگاه آب شیرین کن صنعتی

همان طور که در ابتدای متن بیان کردیم از انواع مختلف وسیله های شیرین کننده یا تصفیه کننده آب می توان به دستگاه آب شیرین کن صنعتی اشاره کرد. البته این محصولات به صورت کلی به سه دسته تقسیم بندی می شوند. دستگاه های تصفیه آب صنعتی و همچنین دستگاه های تصفیه کننده نیمه صنعتی و در نهایت دستگاه های تصفیه آب خانگی. در این مطلب در خصوص دستگاه های تصفیه کننده آب برای مصارف صنعتی خواهیم پرداخت. با توجه به اینکه مشاوره های ما در گروه صنعتی آبکو کاملا رایگان می دستگاه آب شیرین کن صنعتی یکی از انواع دستگاه های تصفیه آب می باشد که برای مصارف صنعتی کاربرد دارد. آب استفاده شده، کثیف و آلوده به آلاینده های مختلف به این دستگاه ها وارد می شوند و خروجی این دستگاه آبی خالص و شفاف خواهد بود که قابل شرب بوده و حتی برای استفاده در صنایع مختلف نیز ، کاربرد دارد. شاید دلیل این که دستگاه تصفیه آب صنعتی یا دستگاه RO را دستگاه آب شیرین کن می نامند.

دستگاه آب شیرین کن چیست

دستگاه آب شیرین کن روشی برای نمک زدایی یا شیرین سازی آب فرآیندی است که مواد معدنی را از آب شور خارج می کند، به طور کلی نمک زدایی شامل زدودن نمک ها و مواد معدنی است . برای تولید آب شیرینی که برای مصرف انسان و یا آبیاری مناسب باشد آب شور نمک زدایی می شود ، یک محصول جانبی بالقوه از نمک زدایی ، نمک است .آب شیرین کن یا همان اسمز معکوس به کمک دستگاه آب شیرین کن فرآیند فیزیکی است که با استفاده از آن می توان از محلولی به کمک یک غشاء نیمه تراوا ، حلال تقریبا خالص تهیه کرد.به عنوان مثال به کمک روش آب شیرین کن می توان از آب شور ، آب آشامیدنی مطلوب تهیه کرد.در واقع آب شیرین کن صنعتی می تواند 99% مواد معدنی حل شده و 97% مواد آلی و کلوئید آب را حذف کند.

تبدیل کردن آب های سنگین و آلوده غیر شرب به آب شیرین و آشامیدنی قابل شرب طی مراحل مختلفی ایجاد می شود.تا به مراحل آب شرب برسد.طی این مراحل سیکل استفاده از دستگاه آب شیرین کن به روش اسمز معکوس یا همان فرآیند غشایی می باشد.مراحل خالص سازی و آب شیرین شامل زلال کننده حذف آهن و مواد شیمیایی ، فیلتر کردن ، تنظیم PH ، ضد عفونی و گند زدا می باشد.سیستم فیلتراسیون در دستگاه آب شیرین کن به وسیله فیلتر شنی و کربنی صورت می گیرد که در این فیلترها آب به وسیله پمپ به داخل مخزن هدایت می شود و پس از گذشتن از روی سنگ سیلیس املاح جامد تا 50میکرون حذف می شود. وپس از افت فشار در نشانگر های ورودی و خروجی تعبیه شده در دستگاه آب شیرین کن فیلتر شنی به وسیله تعویض جهت شیرها و به وسیله عمل خود شویی یا بگ واش باعث خروج املاح گرفتار شده درون فیلتر شنی دستگاه آب شیرین کن می شود.
سیلیس موجود در این فیلترها در صورت استفاده درست و رعایت نکات نگهداری از سوی شرکت سازنده دستگاه آب شیرین کن تا چند سال نیاز به تعویض ندارد. و پس از آن وارد فیلتر کربنی می شودکه در فیلتر کربنی باعث حذف رنگ و بو می شود داخل مخازن با کربن فعال شارژ می شود کربن فعال از زغال کردن پوست نارگیل ، بادام ، گردو ، فندق  در دمای 800درجه پخت می شود و باعث ایجاد حفرهای ریزی می شود که باعث نفوذ کلر و املاح تشکیل دهنده طعم و بوی آب می شود . بهترین نوع کربن فعال کربنی می باشد که از پوست نارگیل تهیه شده باشد و بهترین نوع کربن فعال از شرکت جا کوبی می باشد.مراحل بعدی فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب صنعتی فیلتر کردن آب به وسیله و کمک فیلتر های کاتریج می باشد که این نوع فیلترها توانایی حذف املاح معلق را 1 میکرون هم دارا می باشند.
این نوع از فیلترها به نسبت قیمت ارزان آنها تعویض می شوند.فرآیند غشایی یکی از اصلی ترین مراحل دستگاه آب شیرین کن صنعتی و خانگی می باشد.این فرآیند به دلیل کم بودن مضرات زیست محیطی چند سالی است که در جهان مورد استفاده قرار گرفته است که در دستگاه آب شیرین کن وظیفه آن حذف آلاینده های آب همچون آلودگی محلولی ، آلودگی بیولوژیکی و املاح معلق می باشد.اصلی ترین کار این تکنولوژی نفوذ و گذراندن آب از غشای نیمه تراوا می باشد غشای نیمه تراوا فقط اجازه گذر کردن آب خالص را از مرکز غشاء می دهد.

حمل دستگاه آب شیرین کن

برای درک بهتر کاربرد دستگاه آب شیرین کن باید به این نکته توجه داشت که دسترسی به آب سالم یکی از اساسی ترین نیازهای همه افراد است و به نوعی حیات آدمی به وجود آن بستگی دارد. از این رو در بعضی مناطق و با شرایط اضطراری تامین آب سالم و استفاده از دستگاههای تصفیه آب با چالش های متعددی روبه رو خواهد بود . دستگاههای تصفیه آب قابل حمل که یکی از آنها دستگاه آب شیرین کن می باشد یکی از کارآمدترین دستگاهها می باشند و به راحتی قابلیت حمل ونقل را دارند.
معمولا در تصفیه آبهای قابل حمل فیلتر و UV وجود دارد.آب دریا ، رودخانه ها و یا چاهها شامل انواع مختلفی از میکروبها ، باکتری ها و ویروس ها می باشد و در مرور زمان تاثیرات منفی را بر سلامت انسان خواهند گذاشت از این رو آب ورودی با گذر از فیلتر UV گندزدایی می شود وتمامی آلاینده های بسیار ریز موجود در خود را از دست می دهد.دستگاههای تصفیه آب قابل حمل که یک نمومنه از آنها دستگاه آب شیرین کن می باشد دارای پمپ فشار نیز می باشند پمپ فشار جریان لازم را برای عبور از فیلتر ممبران آماده می سازد.فیلتر ممبران قادر است حتی آلاینده های بسیار ریز را نظیر انگل ها ، میکروبها و کیست ها را با دقت بسیار بالا حذف کند.

معرفی کامل دستگاه آب شیرین کن

دستگاه آب شیرین کن شامل سه بخش است:بخش پیش تصفیه ، بخش تصفیه (قسمت ممبرین ها)، بخش بعد از تصفیه می باشد.بعد از بخش تصفیه در سیستم آب شیرین کن ، بنا به کیفیت مورد نیاز آب تصفیه عملیات مورد نظر انجام می شود.زمانی که از دستگاه آب شیرین کن جهت تصفیه آب دریا استفاده می شود آب تصفیه ی خروجی از لحاظ تنظیم PH،سختی ، ضد عفونی مورد نیاز،بررسی وکنترل می شود.

همچنین در مورد تولید آب خالص UPW ، آب تصفیه شده در مرحله بعد از تصفیه توسط ستون های تبادل یونی رزینیMixbed یا سیستم  EDI نرم می شود.بخش تصفیه دستگاه آب شیرین کن شامل لوله های تحت فشار، ممبرین ها که با چیدمان خاصی درون لوله های تحت فشار قرارمی گیرند.پمپ فشار قوی جهت ورود آب خوراک با فشار مناسب به درون ممبرین ها، ابزار دقیق شامل گیج فشار ، پرشر سوییچ ،TDS متر،سیستم شستشو ممبرین شامل پمپ شستشو مخزن مورد نیاز می باشد.در سیستم آب شیرین کن هدف طراح سیستم، رسیدن به جریان لازم آب تصفیه شده به حداقل رساندن فشار خوراک ممبرین ها در مسیر دست یابی به حداکثر کیفیت آب تصفیه وافزایش میزان راندن است.

بعد از قراردادن ممبرین های دستگاه آب شیرین کن در داخل لوله های تحت فشار (پرشر وسل ها) باید از بخش  پیش تصفیه اطمینان حاصل کرد، اگر بنا به اقدامات لازم جهت آماده سازی ورود آب خوراک به قسمت تصفیه، خواص شیمیایی آب خام در قسمت پیش تصفیه دچار تغییرات شده باشد.باید آنالیز کامل آب قبل از ورود به ممبرین گرفته وبررسی شود.همچنین در مورد دستگاه آب شیرین کن عدم وجود SDI وکلر آزاد وکدورت هم باید بررسی شود.مواردی که باید در آب خوراک بررسی وثابت نگه داشته شود شامل:شدت جریان آب خوراک، SDI،کدورت ،دما، PH، هدایت الکتریکی EC ، باکتری است.

دستگاه آب شیرین کن حرارتی

یکی از انواع دستگاه های شیرین کننده و یا به اصطلاح تصفیه کننده آب، دستگاه های حرارتی میباشند. به طور کلی میتوان گفت که در دستگاه آب شیرین کن حرارتی پیش از هر کاری در ابتدا آب وارد شده به دستگاه به کمک حرارت خیلی بالا و تنظیم شده بر اساس استانداردهای مشخص به جوش می‌آید و در مرحله بعد از آن تبخیر شده و فرایند تکمیل میشود.سپس در مرحله ای که بعد از عملیات تبخیر شدن انجام میشود، با استفاده از تکنیک خنک کردن و بهره برداری از دانش چگالش،نتیجه نهایی حاصل میشود و  آب خالص قابل شرب برای مصارف مشخص تولید شده و بدست می‌آید.دستگاه آب شیرین کن حرارتی به طور کلی یک فرایند و یک مکانیزم کاملا مدرن و همچنین در مقایسه با سایر روشها بسیار پیشرفته محسوب میشود. در این روش هم انرژی کمتری مورد نیاز است و هم در مدت زمان کمتری می‌توان حجم زیادی آب را تولید کرد.از مهمترین چالش‌های استفاده از این روش، مقدار انرژی حرارتی مطرح شده می‌باشد. از آنجا که پایه اصلی این روش دستگاه آب شیرین کن حرارتی، انرژی حرارتی است، پس استفاده از آن زمانی بصرفه است، که دسترسی به انرژی حرارتی امکان‌پذیر باشد. 
جهت مشاوره رایگان در مورد دستگاه اسمز معکوس , دستگاه آب شیرین کن , دستگاه RO , دستگاه تصفیه آب و فاضلاب , دستگاه تصفیه فاضلاب با شماره 02636270853 واحد فروش شرکت آب آفرینان نوین البرز ( آبکو ) و یا 09121313433 و یا 09124480269 تماس حاصل فرمایید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.